zaterdag 23 januari 2016

Brrr, het vriest ! Hoe houd ik me warm ?

Eindelijk toch een beetje winter !


Olaf is een warme sneeuwman...

Hannes krijgt maar niet genoeg van onze proefjes.
Elke speeltijd kwamen de kinderen ijs brengen.
We zetten het in de klas en zien het smelten.
Als we het potje buiten zetten of in de diepvries
verandert het weer in ijs.

Brr, zo koud aan mijn handen !



We maakten een tijdje geleden eens soep
en stopten een deel in de diepvries.
Wat is er met de soep gebeurd ?
Het is zo hard en koud als ijs !


Een deel is al ontdooid.


Soep opwarmen.


Warme soep doet deugd in deze kou. 




Maar onze handen worden vlug weer koud als we buiten komen.



Zoek twee handschoenen of wanten die bij elkaar passen.
 Te groot...


 Zonder vingertoppen...

Te klein...

Hoe krijg ik mijn vingers op de juiste plaats ?


 Met wanten heb je minder zoekwerk.



We hebben een klein hulpje.

Waar zit je duim ?
Dat onthouden we met volgend liedje :

Waar is duimpje
waar is duimpje?
Hier ben ik hier 
hier ben ik
Geef mij maar een zoentje
geef mij maar een zoentje
xxx
xxx


Onze duim zegt "toppie toppie"
                            "flink zo"
                            "goed gedaan"



Handafdrukken maken.

We voelen de schilderborstel kriebelen...
 





 Een handschoen van verf...
































We tellen 5 vingers aan elke hand.
Samen tot 10 tellen.









Deze ijsbeer geniet nochtans van de kou.
Hoe komt dat ?



Wat doen wij om ons tegen de kou te wapenen ?
Genoeg kleren aan doen.

Wat moet je eerst aan doen ?

Adam vroeg om de poppen aan te kleden.
"Is koud"



Liedje :

De wol is warm...


Schilderen met wol.

















Warme streepjestruien zoals in dit boek.

 Deze trui is echt te klein, hoor !

Maar te groot voor kleine beer ! 

Jij moet goed voor mijn lievelingstrui zorgen, hoor !

Het weer goed maken na een ruzie.
Dat is elke dag aan de orde...

We hebben elk een warme trui op maat.
Dankjewel, mama !


Deze beertjes de juiste kleren aan doen.











Wol aan de binnenkant van mijn laarzen.




Jules' kleren worden te klein.
Hij maakt er iemand anders blij mee...





Jouw kleren kunnen ook door je jonger broertje of zusje gedragen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten